24 maj 2016

Läs flow

Ett läsflow kan man kalla det jag är i nu - även om jag mest lyssnar i formen ljudbok (via appen Storytel).

Jag här läst en bok av en för mig ny författare. Besökaren av Dag Öhrlund.


Jag tycker den var bra, riktigt bra, de större delarna och mindre bra i någon del. Språket var varierat  och välskrivet. Författaren är jounalist och det märks. Han väver in samhällsfrågor som hur det är att vara förälder till ett mutihandikappat barn och jobba mot reglerna i samhället. Jag gillar samhällsengagemanget!

Däremot var jag irriterad på huvudpersonen, Tristan, igenom hela boken. Jag har svårt att förstå  hur en person i ena stunden älskar sin fru sin fru, trots alla deras problem i vardagslivet, för att i nästa stund så LÄTT lockas vara med en älskarinna (och stalker). Men män!?...

Den alkoholglada polismannen Truut, granne med huvudpersonen, gillar jag verkligen! Han hade ett verkligt djup :) och är en spännande karaktär och en tillgång i bokens story. 

I slutet får man veta en hel del som jag gärna läst mer om. Slutet lämnar också möjlighet till eventuellt en bok till. Jag vill läsa mer med de här karaktärerna, speciellt polismannen Trut.

Hoppas det kommer en bok till.

Den får 4 av 5 av mig
#blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar