10 nov. 2015

Söta bagare

Måndagar är min tidiga dag. Då går Josef direkt hem från skolan och har ofta en kompis med sig. I går var det Felix som var med och de ville baka. Det passade bra eftersom min kompis Susanne skulle komma och fika.




Kladdmuffins

Kladdiga chokladmuffins är alltid gott, detta är ett enkelt och välbeprövat recept.

Tid: 25 min varav 10 min i ugnen

Ingredienser

 ca 18 st

  • 2 ägg 
  • 2 1/2 dl socker 
  • 2 dl vetemjöl 
  • 2 tsk vaniljsocker 
  • 4 msk kakao 
  • krm salt 
  • 100 g smör eller margarin 

  •    minimarshmallows 
Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 st bakformar i papper på en plåt. 
Smält matfettet i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna. 
Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det smälta matfettet. Vispa snabbt ihop till en jämn smet. Blanda i minimarschmallows.

Klicka ut smeten i bakformarna. 
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter. 
Lägg en handduk över muffinsarna när de svalnat så blir de inte hårda.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar