26 nov. 2015

Sociala medier och julstämning

Lägger du tid på på sociala medier som Facebook, Instagram och liknande? Det är roligt ibland men tar mycket tid. Jag gillar bilder och fotograferar mycket varje dag och gillar att lägga bilder på t ex Instagram. Just nu är det mycket advent/julstämnings bilder. Men är det en sann bild? Vad gör sociala medier med oss?


Någon lägger upp träningsbilder, någon en god middag de lagat, en har storstädat, en annan bakat och en familj är på semester i USA och så kommer det en notis om att några förlovat sig och en familj har checkat in på Jul på Liseberg. 


Sammanlagt väller de här bilderna in och alla verkar SÅ yckliga och ha ett perfekt liv. Vem lägger upp bild på de två överfulla tvättkorgarna (ja vi har två) och det vansinnigt stökiga köket? Inte jag i alla fall. Jag tror sociala medier skapar en hets och en uppgivenhet, om man använder dem för mycket och inte tar det för var det är.

Släpp Facebook och Instagram ett tag - så skönt. Och ta det sen med måtta och för vad det är. En skev bild :) 


---------

Likaså denna blogg! I över 10 år har jag skrivit om vår vardag. Du tror du känner mig via bloggen - att du "vet vad jag gör"

Så är det inte!

Jag har inte pratat med en vän på flera månader. Men hon läser min blogg. Hon vet vad jag gör - säger hon. Inte. Det är den Maria hon får. Inget kroppsspråk, inget tonfall, bara text. Den text jag väljer!!! Den lilla vinklade bit av mig och mitt liv som jag väljer att dela.

Oavsett hur bra många tycker att de känner mig via min sida, så kan jag inte "trycka ihop mig" i bloggen. Vissa bitar  av mig skriver jag om här, men inte de delar som bara mina allra närmaste känner till. Saker som är mindre roliga och nedtyngande. Det lämnar jag utanför bloggen.

Positiv energi här men inte sanningen - inte hela i alla fall. En "ytlig" dagbok.

Du min vän som läser:
När vill du komma på fika med en lussekatt "in real life"?!?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar