16 nov. 2015

Franska flaggan som profilbild?

Jag har inte franska flaggan som profilbild på Facebook. Inte för att jag tycker det är fel! Jag blev glad av alla som bytte profilbild för att visa respekt med alla i Frankrike. 

Inte för att jag inte tycker det är hemskt det som hänt i Frankrike. Men det händer inte bara i Europa. Jag vill i så fall även ha den grön, röd, vita libanesiska flaggan. Där hände, för några dagar sen nästan samma sak, i Beirut. I Kenya, i april tidigare i år, utförde Al-shabaab en terrorattack på ett universitet i Garissa där 148 studenter dog. Syrien, Afghanistan, Somalia, Eritrea och alla andra länders som också är drabbade av terror, krig och fattigdom. 



Det är så lätt att glömma bara för att det inte hände i Europa. Det är tråkigt att vi så lätt glömmer att människor är människor av samma ras trots geografiska avstånd. Nu kommer muslimhatet och deras terrorstämpel öka ännu mer... Men det är varken muslimer, kristna, katoliker, judar eller ateister som är problemet. Det är dessa extremister och diktatorer som brutalt avrättar folk av den galna anledningen att de inte kan se alla människor lika värde. Alla andra människor, oavsett vilken kultur, språk eller religion de har, vill ha en värld med fred och gemenskap.

Som jag skrev i tidigare inlägg. I går kväll åkte jag över Öresund på samma tåg som en mängd asylsökande. Sån oro när polisen kom in i vagnen för att se allas pass... En familj med en överfull barnvagn och två små flickor med rosa hello Kittyväskor. Den ena flickan fick jag ögonkontakt med och hon log blygt tillbaka... Var fick de sova i natt? Kom de in i Sverige eller fick de åka tillbaka till Tyskland eller var de nu först kom till för land.

Vi svenska fick byta till ett annat tåg för att inte besväras och bli sena av polisens arbete med alla flyktingar. Hem till en trygg vardag. Min man och mina barn väntade hemma i mitt varma hem.

Kontraster...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar