29 nov. 2015

Fira första advent

I dag har vi firat första advent och tänt det 1:a ljuset. En av adventskalendrarna 
började redan idag, eftersom det nya kyrkoåret börjar första advent och adventskalendern var en gåva från kyrkan. Sonen öppnade glatt första luckan.

Vi sjöng ihop i Bymarkskyrkan på morgonen. Jag med kyrkokören och Josef med barnkören (Mikaelikören). Så underbar tradition. Kyrkan var proppfull. Det är många som aldrig går annars som går dit första advent. Jag tror verkligen att många känner att de behöver en ljus plats att gå till nu när det är så mycket ont runt omkring oss.

För mig är kyrkan en plats där jag kan få ur mig min oro och ropa till Gud om hjälp men även där jag får lovsjunga och tacka för allt gott jag har. Jag är egentligen inte beroende av att vara i en kyrka men det är skönt ibland.

Kyrkan har just nu en insamling till barn i andra länder - att alla barn ska få chansen att bli fem år. Många barn dör före femårsåldern för att de inte har mat och rent vatten. Vi köpte lotter där pengarna gick till insamlingen. Längre ner ser ni vår "vinstskörd".

Efter kyrkan sken solen vi tog en härlig långpromenad i skogen och på lekplatsen. Vi plockade mossa och vitlav till ljusstakarna och hyacintplanteringarna. Vi hade faktiskt en riktigt skön stund med solsken. Sedan kom regnet igen. Jag tror vi skippar julskyltningen.



Josef med bästa kompisen Isak.

Barnkören sjunger upp

Vinster :)

En stunds utelek.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar