22 maj 2015

Föräldraansvar / tala väl om skolan

I början av veckan var jag och min före detta man på föräldramöte, i Sveriges näst största högstadieskola, Junedalskolan. I höst börjar vår 13-årige son där, i årskurs 7. 

Jag blev så glad när jag hörde rektorn där prata. Hon sa att de var experter på inlärning och kunskapsinhämtning, på olika sätt. Om vi föräldrar tog VÅRT FÖRÄLDRAANSVAR och skickade dit barnen i bildningsbart skick, skulle de göra resten. Med det menade hon att de har sovit ordentligt och har ätit frukost när de kommer. 

Jag blev så glad att hon lyfte föräldraansvaret! 

Barn behöver sova minst 8 timmar, tonårsbarn behöver ofta mer sömn än 8 timmar och ändå visar forskning att väldigt många tonåringar sover alldeles för lite, mindre än 6 timmar/natt. Detta på grund av "skärmar" av olika slag.

Självklart ska barnen som kommer till skolan ha sovit ordentligt och det är nödvändigt att de har ätit en ordentlig frukost innan det.

Det är mitt föräldraansvar! Punkt!

Jag har lärt min son att på vardagar lägger man sig senast kl 22 efter som kl ringer 6.30 (sömn 22.30-6.30). Sista timmen före läggdags får han inte (finns undantag) spela på sin dator eftersom han har svårt att somna om han sitter där tills han lägger sig. Han vet vad en allsidig och nyttig frukost är inte: bara en tallrik yoghurt, utan en smörgås till med fett och protein på. Gärna ägg också. Den yngsta sonen lägger sig kl 20 och dottern som är 19 tar eget ansvar (sover oftast före mig). Jag är INTE en duktig förälder och jag har massor med brister MEN jag tar mitt föräldraansvar för att barnen ska ha 12 bra år i skolan.

Ska skolan kunna göra sitt jobb måste vi föräldrar göra vårt.Låt inte ditt barn vara vaken längre än dig om ni båda ska upp. Sätt regler för hur skärmprylar används.

Sen måste vi tala väl om skolan! Det borde vi föräldrar prata mer om. Berätta om det värdefulla och viktiga arbete som görs varje dag i skolan, istället för att spy ut vårt missnöje (om vi har ett sådant) inför barnen. Mina barn måste vara i skolan varje vardag året runt minus lite lov. Det är klart att det går lättare för dem att gilla skolan och lära sig någonting där om jag  positiv till den.

Inte för att vi ska skyffla undan problem och det som inte är bra. För det måste vi lyfta och våga tala om och åtgärda, men gör det på ett konstruktivt sätt tillsammans med personalen i skolan. 

Tack Junedalskolan för att ni tog upp de här viktiga vid första mötet med 220 nya sjundeklassares föräldrar.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar