23 mars 2015

Om kost

Jag fick en kommentar om min viktnedgång och kost. Ett grattis och en fråga om hur jag äter nu.

Ja, det är en ständigt pågående kamp att gå ner de 10 kg jag har kvar och framför allt att behålla den nya vikten som för tillfället är minus 30 kg.

Jag äter först och främst rena naturliga produkter (inga halvfabrikat). Steker i smör, Bregott på knäckebrödet, riktig grädde i maten och så äter jag mycket protein som fisk, ägg och kött. Jag minimerar kolhydraterna, pasta äter jag inte alls, ris och potatis i liten mängd. Till frukost/mellanmål på arbetet kan jag ta ett knäckebröd. Jag äter mycket grönsaker, gärna bönor och broccoli. Jag dricker ingen saft, läsk eller juice utan vatten.

Framförallt undviker jag socker!

Min övervikt är uppbygg av 20 års sockermissbruk och jag är livrädd att fastna där igen. Så länge jag inte äter sött är jag inte sugen. Om jag ska äta godis så är det något från Kung Markatta eller Renée Voltaire jag äter eller något sötat med Steevia. Men som sagt jag har inte suget.



Ikväll hade vi personalkonferens och då bjöds det på en fantastisk god kaka. Jag delade med en kollega och tog knappt en halv och lämnade lite av den. För även om den var himmelskt god så är det inte värt att hamna i sockerträsket igen.

Jag gillar att kunna köpa medium och stl 38, att kunna springa utan att knäna värker. Jag vill aldrig tillbaka - därför sockerfri. Enkelt.  

1 kommentar:

  1. Du gör ett jättejobb och det är så värt det!
    Du är grym! Du är stark!
    Heja!
    Kram <3

    SvaraRadera