26 mars 2015

Ett enklare liv - om Konsumtion

Jag håller på att rensar ur min garderob. Fyra påsar har åkt till välgörenhet och säkert 30 plagg har jag sålt på Tradera och Facebook köp och säljsidor. House of Lola kläder och Me and I är stort andra handsvärde på. Det är storleken XL och större som åker iväg.

Det som slår mig när jag rensar är hur galet mycket kläder jag haft. Jag rensar och rensar och ändå hänger det ca 20 plagg till som ska säljas.

Varför har jag köpt så mycket kläder? Varför behåller jag sådant jag inte använt på 10 år?

Att ta hand om de kläder jag äger, förvara dem, underhålla dem och leta efter den tröjan jag vill hamen inte hittar i mängden, tar tid. 

Om jag börjar konsumerar annorlunda och framför allt mindre mängd får jag mer tid och jag tror jag kommer kunna ha kläder så det räcker för en skjutdörrsgarderob och en byrå är fortfarande helt full. 

Att konsumera kläder och försöka köpa sig till den man vill vara är en stor del av vår kultur. Men får jag högre livskvalitet om jag köper den där klänningen i den nya färgen?

Tänk om gör rätt - eller hur var det nu?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar