5 feb. 2015

Ny skola?


En lördagmorgon var vi på öppethus på den nya skolan Vittra Samset. Den ligger 3-5 min (med bil) från vårt hus precis som  den kommunala skola barnen går i idag. Jag och mannen har varit där en gång innan och tittat, eftersom de ska ha högstadieskola from i höst. Vi blev så imponerade av personalen och de pedagogiska, kreativa lärmiljöerna att vi kände att kanske även lillsonen skulle gå där.



I lördags morse var vi där tillsammans med båda pojkarna och min fd man (äldste sonens pappa). Vi var väldigt entusiastiska alla fem och vi vuxna kände oss övertygade. Nu är det bara att få med sönerna på tåget...

En liten (lite över 100 elever i höst) nybyggd skola från F-7 (ska bli F-9) med engagerade personal som ser på samma sätt på barn och kunskapsinlärning. Adam har sagt att han kan tänka sig att gå i 7:an där och både jag och hans pappa är så glada för det. Inget fel alls på högstadieskolan där han skulle gå. Vi har gått där och de äldre systrarna med men det är kommunens största högstadieskola med ca 720 elever. Eftersom Adam är ett barn som vill ha bekräftelse, mycket bekräftelse, tror vi att en mindre skola passar honom. 


Hans mentor 3-6:an har varit fantastisk (annars kanske vi bytt tidigare) och flera gånger har hon sagt till Adam att han skulle kunna få A i så gott som alla ämnen om han hade arbetsro..... Redan första gången vi hörde det började min hjärna snurra och fundera på alternativ. Han är så otroligt ambitiös och pratade om Chalmers redan i trean. För oss får han bli vad han vill men vi vill ge honom möjligheterna att göra sitt bästa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar