27 dec. 2014

Träning - enkla övningar och TANKAR

  1. Knäböj på ett ben. Stå med höger sida mot en vägg/räcke och stöd dig med högerhanden. Lyft det vänstra benet lite rakt uppåt-framåt, böj på det högra benet 12 gg. Lyft vänster ben utåt sidan, böj höger ben 12 gg. Lyft vänster ben bakåt, böj höger ben 12 gg. Repetera på motsatta sidan. Knäböjsövningar är jättebra för att stärka alla småmuskler runt knät.
  2. Tåhävningar. Ta stöd mot en vägg/räcke etc. Lyft dig upp på tårna sakta och ner igen 2-3 x 12 gg. Gör tåhävningarna stående i en trappa för extra mycket utmaning, och då ska hälen hamna nedanför trappsteget. Starka vader avlastar både knän och vrister när man springer och går.
  3. Knäböj brett isär. Håll armarna i kryss framför kroppen med händerna på axlarna och låt armbågarna peka rakt fram. Stå brett isär med benen och böj knäna så långt ner du kan, räkna till 4, och upp igen 2-3 x 12 gg. Försök att närma dig vaderna med rumpan men behåll hela foten i golvet.
Ja, det ska vara enkla rörelser, som inte tar för lång tid. Jag gör dem direkt efter jag stigit upp VARJE dag. Jag började med 2 x 12 repetitioner och har som målsättning att snart göra 3 x 12 ggr.

Det är de små enkla stegen som gör att träningen blir av. Jag har bestämt mig för att gå 20 min VARJE dag. Det har alla tid med. Jag gillar inte det tidsslukande monstret TVn och hur många dagar lägger jag inte 20 min där!?

Sen kommer jag fortsätta gå 2 pass i veckan på gymmet. För att jag är värd det och för att min kropp behöver det.

Jag har viljan - jag kan!

Så måste man tänka - inte jag klarar det inte / jag hinner inte.

Alla behöver röra på sig!

1 kommentar: