22 juni 2014

Mitt hjärta gör ont...

I dag värker mitt hjärta för alla barn som inte får det de behöver. En av mina kära arbetar på ett hem, nånstans i en annan del av Sverige, ett hem för barn mellan 0-12 år. Barn som av någon anledningen inte kan vara hos sina föräldrar. Ofta kommer de akut och lämnas över till personalen på hemmet. Unga engagerade människor med socionomutbildning eller liknande. I bästa fall har de "bara" inte fått vad de behöver - som daglig omsorg. I värsta fall har de blivit utsatta för värre saker t ex fysisk eller psykisk misshandel eller sett nån de älskar bli utsatt för det.

Av en slump såg jag min kära på utflykt med några av barnen. De hade åkt på en länge dagsutflykt.  Barn som var betydligt yngre än min son Josef och några som var ungefär jämngamla. Vi såg dem på stranden. Jag såg några av dem badade i det iskalla vattnet med min kära. Skrattande slängde de sig i de skummande vågorna i blåsten.... Jag blir varm i hjärtat över att de fick gå på den vackra stigen fram till stranden där det alltid doftar underbart av nyponrosor. Min älskade plats bland de vindpinade björkarna och alla nyponrosor. De fick sjuka ner i en av sanddynerna på en filt, gräva, leka och några badade.

De hade en stund av lycka där tror jag, tillsammans med personal som gör sitt bästa. Ett viktigt arbete de människorna gör! Men ändå "bara" ett arbete....

Älskade barn! I bland önskar jag att jag kunde tagit hand om nån mer. Öppna vårt hem för något av de här barnen som inte är älskade av någon ..... Eller älskade är de kanske förhoppningsvis av någon som inte förmår att se till barnets behov framför sina egna...

Älskade barn. Min egen så bortskämda 7,5 åring skuttade glatt upp efter badet och så cyklade vi till restaurangen och åt örtmarinerad kotlettrad med svampsås och fäskpotatis. Det var gott och solen sken... Men mitt hjärta värkte för barnen på stranden och det gör det fortfarande. En tår trillar nu när jag skriver detta.

Vad kan jag göra för att hjälpa?  Det enda jag kan göra just nu är att be till den Gud som jag vet älskar alla människor lika mycket. Be för alla barn som behöver det och för personalen som en kort tid i deras liv är de vuxna de kan lita på.

Gode Gud ge barnen en familj och ett hem med kärlek där de kan få stanna kvar och växa upp!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar