23 mars 2014

Ta makten över tiden

De senaste veckorna har jag haft mycket mer tid på vardagarna än jag brukar. Faktiskt jobbigt. Jag som gillar fart, fläkt och späckat schema har plötsligt massor av tid och ont så jag inte kan göra det jag vill. Jag har läst och pysslat en massa.

Två intressanta böcker om tid:
* Rik på riktigt, en värdefull vardag är möjlig
* VÄXLA NER 77 sätt att leva bättre på mindre.

Intressanta böcker som gav mig många tankar om tid och konsumtion.

 ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~

Funderar du över det liv du lever och vad som egentligen är viktigt för dig? Tycker du att ekorrhjulet snurrar för fort och karriären kostar mer än den smakar? Önskar du att du hade mer tid över för familj, intressen och vänner? Då kanske det är dags för dig att växla ner, att downshifta?


Många människor längtar efter ett enklare liv. Men de flesta fortsätter leva som vanligt. 

När vi blir gamla och ser tillbaka på vårt liv tänker vi nog inte "jag skulle inte varit så mycket med familjen och vännerna" eller "varför höll jag på så mycket med mitt fritidsintresse" Knappast!

Downshifting, att växla ner eller leva lite enklare, handlar om att ta makten över tiden och sin egen vardag. Att leva rikare på mindre resurser, helt enkelt. Tiden värderas högre än att skaffa sig massa saker och samla på hög. 

Du måste inte baka surdegsbröd och odla morötter utan du väljer vad som är viktigt för dig och prioriterar bort annat - som en ny iPad eller att tacka ja att jobba mer med mer lön

Forskning visar att vi lever mer miljövänligt när vi har mindre pengar så att konsumera mindre är ett bra sätt att bli miljövänligare.


Mindre pengar till konsumtion men mer tid till annat kanske låter som en omöjlighet!?

Det kan faktiskt bli verklighet om du kan tänka dig att sänka din materiella levnadsstandard något. Kanske behöver ni inte två bilar eller bo så dyrt?! Fundera på  vad som är nödvändig för dig och vad du faktiskt kan vara utan. Många har faktiskt möjlighet att förändra sin egen vardag, i alla fall de som har ett arbete.

Att minska sin konsumtion är ganska lätt för de flesta i min umgängeskrets.....

 ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ 

Jag har ju inte valt att ha mer tid just nu utan fått det ofrivilligt. Jag får försöka ta tillvara på dagarna och göra det bästa av det. Men vissa dagar är det riktigt svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar