14 mars 2014

Handla mindre - mer tid

Sista veckorna har jag tillbringat mer tid än vanligt hemma. Det jag upptäckt är att vi har väldigt mycket saker. Saker tar tid att underhålla och hålla ordning på. Jag är trött på alla grejer och kläder vi har. Vi har inte mycket förvarning i vårt ganska nybyggda hus men de vi har är proppfullt. Dags att rensa!!!

Och en sak till INTE HANDLA MER. Saker gör en inte lycklig (mer än kanske ett välbefinnande just när man handlar) utan det tar tid, kraft och energi.

Frågor att ställa före jag köper något:
1. Behöver jag den här och hur ofta kommer jag att använda den?
2. Kan jag må bra på något annat sätt än att köpa denna?
3. Var ska jag förvara den, orkar jag sköta om och återvinna den? 
4. Finns denna begagnad, kan jag låna, hyra eller samäga med någon? 
5. Finns denna i en mer hållbar och miljöanpassad variant, lokalproducerad eller fair trade?
 6. Kan jag vänta några dagar och se om jag fortfarande bedömer att jag behöver denna?

I går hjälpte jag Adam, snart 12 år, att gå igenom sin fulla garderob. Han fick prova allt som var tveksamt. Skönt. Men kruxet är att den stora högen med "för litet" nu ska in till lillbror Josefs proppfulla garderob. Jag orkar inte med det just nu. 

Ska be mannen köpa hem stora svarta soppsäckar för sortering och ivägskickande tillbloppis/återvinning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar